مقالات

راهنمای خرید هواکش خانگی

راهنمای خرید هواکش خانگی

هواکش وسیله ای که امکان تهویه هوا را در محیط فراهم می کند و هم در محیط های خانگی و هم صنعتی نصب می شود. به دلیل نیازمندی های متفاوت هر محیط، این محصولات نیز انواع مختلفی دارند و به دو نوع اصلی صنعتی و خانگی تقسیم می شوند. هواکش های خانگی برای آشپزخانه، حمام و توالت استفاده می شوند. به طور مثال اگر حمام داخل خانه باشد، برای از بین بردن بوی بد و تهویه نامناسب حمام، بهتر است از یک فن مناسب استفاده کنید. در هنگام خرید این وسیله باید با توجه به اندازه محیطتان، تهویه مناسبی را با فضایی که می خواهید هوا را در آن به درستی تهویه کنید، فراهم کنید. در این مقاله راهنمای خرید هواکش خانگی با بررسی صفر تا صد این محصول به انتخاب بهتر این محصول کمک خواهیم کرد، پس تا انتها با ما همراه باشید.

هواکش خانگی چیست؟

هواکش دستگاهی است که کار آن به وجود آوردن هوای مطبوع در محیط و تهویه هوا است. کار اصلی این وسیله جا به جایی هواست. هواکش های خانگی دارای سایزبندی ها و مدل های مختلفی هستند و از هر یک از آنها در محیط متفاوتی استفاده می شود. در کل هواکش های خانگی را می توان در محیط های اداری و منازل مورد استفاده قرار داد.

برای کمک به تمیز کردن هوای داخل ساختمان، از سیستم های تهویه یا هواکش خانگی استفاده می شود. این سیستم های تهویه در ساختمان تجاری و مسکونی نصب می شود و جریان هوای داخل و بیرون را به طور دائم، تغییر می دهند. هدف اصلی سیستم های تهویه لزوما خنک کردن اتاق نیست، بلکه حذف آلاینده ها و بوهای نامطبوع است. اما این وسایل منجر به یک محیط خنک تر می شود، زیرا هوای تازه دائما در سراسر خانه یا محل کار شما در حال چرخش است.

هواکش فلزی یا پلاستیکی، کدام بهتر است؟

تفاوت هواکش خانگی فلزی و پلاستیکی در نوع کاربرد و نوع صدا آن ها است. هر دو از این هواکش ها عمل تهویه هوا را انجام می دهند با این تفاوت که هواکش فلزی برای فضاهای بزرگ مانند کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. علت این امر سرو صدای زیاد و قدرت مکش بالای این نوع هواکش هست. هواکش پلاستیکی برای فضای کوچک تر تهیه و تولید می شود. این هواکش مناسب برای منازل و ادارات است و از سروصدای پایینی برخوردار است.

مقاله: هواکش خانگی چگونه است؟

راهنمای خرید هواکش خانگی

مزایای هواکش خانگی

سلامتی: تهویه مطبوع می تواند به سلامت شما کمک کند. فیلتراسیونی که در طول تهویه مطبوع رخ می دهد به طور اتفاقی مفدار زیادی از گرد و غبار سمی، زباله ها و گرده ها را که می توانند باعث ایجاد آلرژی ها و مشکلات تنفسی مانند آسم شوند، مهار می کند. عللاوه بر این، کاهش رطوبت به جلوگیری از رشد قارچ ها و باکتری ها کمک می کند. باکتری ها معمولا در فضاهای مرطوب تولید مثل می کنند، در نتیجه با نصب هواکش خانگی می توانید از تجمع رطوبت در خانه یا محل کار خود، جلوگیری کنید.

رطوبت کم: نصب تهویه مطبوع سطوح کمتری از رطوبت را ایجاد می کند، به این معنی که وسایل موجود در خانه شما، ماندگاری بیشتری خواهند داشت، زیرا از آسیب ناشی از کپک های دوستدار رطوبت خلاص می شوند. به ویژه اگر کابینت آشپزخانه شما از جنس ام دی اف است، وجود رطوبت به عنوان یک عامل تهدید کننده جدی، به شمار می رود.

انواع هواکش خانگی

در این بخش از راهنمای خرید هواکش خانگی، انواع هواکش خانگی موجود در بازار را معرفی و بررسی می کنیم. از جمله انواع مختلف هواکش خانگی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

هواکش خانگی پروانه ای

هواکش های خانگی پروانه ای از ساختار بسیار ساده ای برخوردار هستند و تعداد پره های پروانه آنها بین 3 تا 6 عدد است. برای تولید پره های هواکش پروانه ای از پلاستیک یا فلز استفاده می شود. برای سرهم کردن این محصول اقدام به قرار دادن پره ها درون یک قاب خارجی می کنند. سپس آنها را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به الکتروموتور متصل می کنند.

هواکش خانگی لوله محوری

برای تولید این نوع هواکش به جای استفاده از قاب خارجی از یک لوله استوانه ای شکل برای تولید هواکش استفاده می شود و پروانه ها و الکتروموتور درون این محفظه قرار می گیرند. به دلیل طراحی خاص و ویژه ای که این هواکش ها دارا هستند، قدرت آنها نسبت به هواکش های پروانه ای بیشتر است. البته با قیمت بیشتری به فروش می رسند.

هواکش خانگی پره محوری

ساختار هواکش های پره محوری به هواکش های لوله محوری شباهت بسیار زیادی دارد. اما این دو هواکش یک تفاوت عمده نیز با یکدیگر دارند و آن هم این است که در هواکش های پره محوری، پیش از هواکش یک سری پره راهنما اضافه شده و در مجموع تعداد پره های این هواکش نسبت به سایر انواع هواکش ها بیشتر است. تمامی این عوامل موجب شده اند تا هواکش های پره محوری نسبت به نوع قبلی از قیمت بیشتری برخوردار باشد.

کاربردهای هواکش خانگی

هواکش های خانگی در مکان هایی مانند ادارات، مجتمع های مسکونی و تجاری نصب می شوند. این محصول برای هر چه بهتر شدن محیط و جریان پاک هوا بسیار لازم است.

هواکشی که در آشپزخانه استفاده می شود که به اصطلاح به آن هود می گوییم که وظیفه دارد چربی ها و بوی نامطبوع را گرفته و به بیرون از خانه منتقل کند در کل امروزه هواکش های بسیاری ساخته شده است که از نظر ظاهری می تواند باب میل هر سیلقه ای باشد. از سوی دیگر امروزه اغلب افراد ترجیح می دهند تا در سرویس بهداشتی و حمام خود از هواکش استفاده نمایند. به دلیل وجود رطوبت بالا و بوی نامطبوع در حمام و سرویس های بهداشتی، حتما باید یک راه خروجی برای آن در نظر گرفت تا جلوی ایجاد نم، زنگ زدگی شیرآلات و همچنین رشد قارچ ها گرفته شود. یکی از بهترین راه های خروج رطوبت از فضا انتخاب بهترین هواکش خانگی و نصب آن است.

نحوه راه اندازی هواکش های خانگی

هواکش ها معمولا در پشت پنجره یا محفظه های تعبیه شده هنگام ساخت، نصب می شوند. به راهنمای داخل جعبه دقت کنید. تا اشتباهی پیش نیاید. بیشتر فن ها دارای 3 رشته سیم هستند. توجه داشته باشید که دمنده محکم پیچ شده باشد این کار از لرزش و تولید صدای اضافی جلوگیری می کند. اطراف فن نباید خالی باشد. خالی بودن اطراف فن سبب اتلاف مکش و بازدهی فن می شود. اگر اطراف آن خالی است حتما به وسیله ابر یا مواد دیگر آن را پر کنید. در آخر می بایست سیم ها را به فن وصل کنید. هنگام نصب و جایگزین کردن فن، حتما برق را باید قطع کنید.

راهنمای خرید هواکش خانگی

نکات مهم در خرید و انتخاب هواکش خانگی

اندازه مناسب: اولین نکته در خصوص خرید هواکش خانگی توجه به اندازه کلی محصول است. اندازه یک هواکش تهویه ای باید درست متناسب دریچه قبلی باشد.

جنس بدنه: مورد دوم در خصوص انتخاب هواکش خانگی توجه به جنس بدنه آن است. در بازار با محصولاتی مواجه خواهید شد که از جنس پلاستیکی یا فلزی ساخته و پرداخته شده اند. جنس بدنه در دوام و طول عمر یک هواکش بسیار حائز اهمیت است.

توان محصول: فاکتور بعدی مربوط به توان محصول است که بر حسب وات بیان می شود. توان یک محصول در اصل نشان دهنده این است که دستگاه شما با چه قدرتی می تواند برایتان کارایی داشته باشد. البته چقدر برق مصرف می کند.

جنس و شکل پره: جنس پره های یک هواکش نیز از دیگر موارد مهمی است که هنگام خرید این قبیل از محصولات خانگی باید به آن توجه داشته باشید. امروزه تولید کنندگان برای ساخت پره های هواکش نیز از دو متریال فلز و پلاستیک استفاده می کنند. همچنین شکل پره نیز بر میزان راندمان هوا اثر می گذارد.

حجم هوای خروجی: حجم هوای خروجی هواکش های خانگی در ایران با واحد متر مکعب بیان می شود. برای فضاهای بزرگ خانگی شما باید به دنبال خرید محصولاتی با حجم خروجی بیشتری باشید. ناگفته نماند چنانچه از محصولاتی ضعیف برای تهویه هوای داخل فضاهای بزرگ خانگی تان استفاده کنید، تنها باید متحمل پرداخت هزینه برق مصرفی بیشتری در پایان ماه شوید.

میزان صدا: نکته بعدی جهت خرید یک هواکش خوب و مناسب، توجه به میزان صدای محصول است. برای این منظور پیشنهاد می کنیم به هنگام خریدتان از فروشنده در خواست کنید تا محصول را برایتان روشن کند تا از میزان بلندی صدای هواکش خود آگاه شوید. البته چنانچه به صورت اینترنتی هواکش مورد نیاز خود را خریداری می کنید، بهتر است در بخش راهنمای محصول به پارامتر میزان صدای هواکش توجه کنید. میزان صدای کار یک هواکش به عوامل زیادی از جمله: سرعت گردش موتور، طریقه نصب، محل نصب، جنس پره ها، نوع دمپر و مواردی از این دست بستگی دارد.

سرعت گردش موتور: اگر از دسته کسانی هستید که دلتان می خواهد خیلی زود رطوبت موجود در حمام، بوی نامطبوع در سرویس بهداشتی و همچنین گرمای آشپزخانه خانه تان از طریق دریچه و هواکشی که بر روی آن نصب کرده اید، خارج شود، به دنبال خرید یک محصول مناسب و با سرعت گردش موتور بالا برای منزل خود باشید. البته فراموش نکنید که معمولا محصولی که از سرعت گردش موتور بالایی برخوردار است، دارای میزان صدای به مراتب بیشتری است. سرعت گردش موتور بر حسب دور بر دقیقه بیان می شود.

مصرف انرژِی: هواکش از آن دسته وسایل برقی است که ممکن است در طول روز ده‌ها بار از آن استفاده کنید. برای همین توصیه می کنیم از آنجایی که بهای انرژی الکتریکی در ایران خیلی هم ارزان قیمت نیست، به سراغ خرید محصولات استانداردی بروید که از رده مصرف انرژی کمتری برخوردار هستند. بدین صورت می توانید در مصرف برق خانگی خود نیز صرفه جویی قابل توجهی را به عمل آورید.

ویژگی ظاهری: از آنجایی که این نوع از محصولات با کاربری خانگی طراحی و سپس تولید می شوند، باید به ویژگی های ظاهری آنان نیز توجه کرد. امروزه هواکش های بسیار زیبا و جذابی در بازار موجود هستند که هم از اندازه ای مناسب برخوردار هستند و هم وزن و روش نصب آسان و راحتی دارند. در هنگام خرید هواکش خانگی حتما به رنگ دیوارهای اتاق و رنگ وسایل بزرگ، توجه کنید.

دمپر: دمپر در واقع نوعی شیر است که وظیفه کنترل عبور و مرور جریان هوا به داخل و خارج از خانه را مشخص می کند. هواکش خانگی شما هم می تواند دارای دمپر باشد و هم می توان فاقد آن باشد. به هر حال، توجه داشته باشید که وجود دمپر نه تنها بر روی ظاهر هواکش تهویه ای شما بسیار تاثیر گذار است؛ بلکه سبب افزایش بازدهی آن برای شما نیز خواهد شد.

قیمت هواکش خانگی: قیمت هواکش خانگی با توجه به تمامی نکات گفته شده در این مطلب تعیین می شود. توصیه می کنیم همیشه با در نظر داشتن متراژ دقیق فضایی که قصد خرید و نصب یک هواکش را برای آن کرده اید، اقدام به خرید یک محصول با کیفیت و متناسب با میزان بودجه خود کنید.

مطالعه بیشتر : هواکش چیست؟

مقایسه هواکش خانگی و صنعتی

انتخاب یک مدل هواکش مناسب برای هر یک از این مراکز اداری و مسکونی باید با رعایت نکات و شرایط بسیار مهمی صورت بگیرد. این دستگاه برای جا به جایی هوا در مدل، ابعاد، قدرت، طرح و برندهای مختلفی هم اکنون در بازار وجود دارد. شاید از نظر بسیاری از افراد هواکش صنعتی و هواکش خانگی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ اما زمانی که شما به مقایسه هواکش صنعتی با هواکش خانگی می پردازید به راحتی با تفاوت های این دو هواکش آشنایی پیدا می کنید.

قدرت عملکرد هواکش های خانگی و صنعتی کاملا با یکدیگر متفاوت است. معمولا هواکش های صنعتی به این علت که برای مراکز صنعتی با مساحت بزرگ تر مورد استفاده قرار می گیرند، قدرت عملکرد بیشتری نیز دارند. از طرفی الکتروموتور این هواکش‌ها بسیار مقاوم تر و قدرتمندتر است.

مدل‌های خانگی در مقایسه با مدل های صنعتی در ابعاد کوچک تری طراحی شده اند. در هواکش های مدل خانگی مهم ترین مسئله همین ابعاد آن ها است که کاملا با چشم قابل مشاهده است. مدل های خانگی در ابعاد کوچک تر برای ساختمان های مسکونی و حتی اداری با فضای کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرند. اما مدل های صنعتی با ابعاد بزرگ تر برای فضاهای وسیع تر هستند.

هواکش خانگی هوای آلوده را توسط سیستم مکش یا دمنده از فضا خارج می کند و در ساخت آنها فن های محوری به کار می برند. اما مدل های صنعتی باید قابلیت جا به جایی هوای سنگین محیط های صنعتی را با حجم بالایی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *