مقالات

پنکه صنعتی و انواع آن

پنکه-صنعتی-و-انواع-آن

پنکه صنعتی: یکی از رایج ترین و معروف ترین وسایل مورد نیازی که در صنایع، کارخانجات و محیط های بسته مورد استفاده قرار می گیرد، پنکه صنعتی و انواع آن است. فن های صنعتی مشابه تمامی فن های خانگی است تنها تفاوت آن ها این است که پنکه های صنعتی با قدرت، ابعاد و استحکام بیشتری تولید می شود. استفاده از این نوع پنکه های صنعتی برای بسیاری از کسب و کارها لازم است و دما و هوای محیط های بزرگ را به خوبی متعادل می کند.

معرفی پنکه های صنعتی

این نوع محصولات پنکه شبیه به نمونه های معمولی است اما با اندازه و توان چنیدن برابر بیشتر از فن ها معمولی است. این نوع پنکه ها در مکان و محیط های کارگاهی، سوله ها، صنعتی، گلخانه ها، کارخانجات استفاده فراوانی دارد. این فن ها ابعاد بزرگی دارند به خاطر همین هم موتورهای بسیار قدرتمندی هم دارد. همچنین با مواد و کیفیت بالایی ساخته می شود. کاربرد پنکه های صنعتی برای در جریان انداختن هوا و خروج آن از محیط های سر بسته استفاده می شود. در محیط های سر بسته چون دستگاه های مکانیزه و نیرو های انسانی مشغول به کار هستند و کارهای مختلفی انجام می گردد، هوای داخل محیط به تدریج آلوده و گرم می شود.

سلامت افراد و تجهیزات و حتی محصولات تولید شده به خاطر این آلودگی و دمای بالا به خطر می افتد و اگر با فن های صنعتی هوا را مطبوع نکنند یا کنترل نشود، ادامه کار سخت یا غیر ممکن می شود.

اهمیت این پنکه صنعتی و انواع آن بسیار زیاد است و تاثیر به سزایی در مکان و محیط های مختلف دارد. این دستگاه ها هوای آلوده، گازها و ذرات آلاینده را به حرکت در می آورد و سپس از محیط خارج می شود. بدین صورت باعث بهبود کیفیت و وضعیت دمای بهتر هوای صنایع می شوند و دمای آن را کاهش می یابد. قبل از خرید هر گونه از این فن ها باید چندین نکته را توجه بکنید که باعث مشکل نشود. مهم ترین آن ها، اندازه محیط مورد نظر برای نصب فن، قدرت و جریان هوای مورد نیاز و حتی سر و صدای آن است. چون که پنکه ها از لحاظ ابعاد، کارایی، توان، سرعت چرخش انواع مختلفی دارد بنابراین مهم است که متناسب با محیط خود فن های مناسبی را انتخاب کنید.

کاربرد و نحوه کار پنکه صنعتی

فن های صنعتی دارای پره های بزرگی هستند که از جنس فلز و پلاستیک و مواد محکمی ساخته و تولید می شود. پره های پنکه با سرعتی از 500 دور در دقیقه با یک الکتروموتور قوی، به چرخش در می آیند. با این چرخش، حجم زیادی از هوای محیط را فشار کم و سرعتی مناسب به جریان می اندازد. این فن ها را طوری طراحی می کنند که بتواند حجم مناسبی از هوا را جا به جا کنند و در همین حال در برابر شرایط سخت صنعتی، دمای بالا، رطوبت و مانند آن مقاومت کافش داشته باشند. بنابراین از قطعات مستحکم و با طول عمر بالایی در تولید آن استفاده می شود و اتصالات، کیفیت و مقاومت بالایی دارند.

موتورهای این پنکه ها هم قوی هستند تا بتوانند بدون خرابی و داغی به کار خود ادامه دهند. هر پنکه صنعتی دارای ابعاد بزرگ و وزن بالایی است، چون که اجزای تشکیل دهنده آن از مواد سنگین تری مثل فولاد گالوانیزه، استیل ضد زنگ، آلومینیوم ریخته گری شده و پلاستیک های محکم و مقاوم ساخته شده و اندازه بزرگی هم دارند. پره های این فن ها باید قدرت کافی برای به گردش درآوردن هوا داشته باشند.

مطالعه بیشتر : پنکه سقفی چیست؟

استفاده از انواع  پنکه های صنعتی در محیط های زیر متداول است:

  • گاراژها
  • گلخانه ها
  • سالن اجتماعات یا برگزاری مراسم
  • فضای دامداری و مرغداری
  • سالن های ورزشی و سمینار
  • ساختمان های تجاری
  • ساختمان ها و سوله های صنعتی
  • کارخانجات و کارگاه های تولیدی

انواع هواکش صنعتی

پنکه های صنعتی انواع مختلفی دارد که هر یک کدامشان کاربرد های مختلفی دارد یک سری از آن ها بزرگتر و قدرتمند تر و یک سری از آن ها امکان جا به جایی راحت تری دارند. در ادامه با انواع وپرکاربردترین فن ها صنعتی آشنا می شویم.

پنکه صنعتی زمینی

این نوع فن همانطور که از اسمش پیداست روی زمین قرار میگیرد و نیاز به قرارگیری در چهارچوبی ندارد. این فن های زمینی کاربردی اینطوری است که به جای خارج کردن هوا از محیط، آن را در جهت دلخواه شما حرکت می دهد. این جریان هوا می تواند تا حدودی دما را متعادل تر مناسب تر کند. جا به جایی و تعیین جهت این مدل از فن ها کاملا ساده است. پنکه های زمینی به قسمتی از محیط برای قرار دادن نیاز دارند و به همین دلیل، برای محیط های با ابعاد محدود که نیاز است از حداکثر پتانسیل فضا برای تجهیزات صنعتی استفاده شود، مناسب نیستند.

قابلیت تغییر جهت آنها و پرتابل بودن این فن ها جزوی از مزیت های مهم ایت محصول محسوب می شود. تنها نقطه ضعفی که این محصول دارد این است که برای قرارگیری به یک فضای باز در زمین نیاز دارد که اگر اون را نداشته باشید، استفاده از این فن ها بی فایده است. یکی دیگر از مزیت های این پنکه قیمت مقرون به صرفه ای که دارد است. تنها عیبی که این دستگاه دارد این است که پره های این پنکه حین چرخیدن سر و صدایی تولید میکند، که باعث ایجاد نا آرامی در فضا می شود. توان مصرفی حداقل این فن، 120 ولت است.

فن صنعتی پایه ای

این نوع از فن های صنعتی روی یک پایه سنگین وصل شده که قابلیت تنظیم ارتفاع را هم برای شما فراهم میکند. شباهتی که این پنکه ها با فن های زمینی دارند این است که جهت هوا را در مسیر مورد نظر خودتان تنظیم می توان کرد. این فن ها با داشتن پابه های محکم مقاومی که دارد به خوبی روی زمین قرار می گیرد و انواع مختلفی از آن تولید شده است. این پنکه ها محیطی نیاز دارند که هیچگونه محدودیتی از لحاظ مکان فیزیکی وجود نداشته باشد. این پنکه های ایستاده سرعت چرخ زیادی دارند و حجم هوای مطلوبی را در محیط جا به جا می کنند. این فن ها، می توانند جریان هوای زیادی را حرکت داده و به تعدیل گرما و کاهش دمای هوا کمک می کند. دلیلش هم میتوان گفت که ویژگی نوسانی دارند. حداقل توان مصرفی پنکه های صنعتی ایستاده، 220 ولت است.

پنکه های صنعتی دیواری

بر خلاف دو مدل قبلی این نوع پنکه های دیواری، به جای قرار گیری روی زمین ب روی دیوار قرار می گیرد. میتوانیم مثل پنکه های قبلی تا حدودی جریان هوا این پنکه ها را تغییر دهیم. مزیت مهم این پنکه برای کسب و کارها و صنایعی که با محدودیت مکان مواجه هستند و فضای مناسبی کف زمین ندارند، این فن ها بر روی دیوار نصب می شوند و مشکلشان را حل خواهد کرد. حجم و جریان هوایی که این پنکه ها به جریان می اندازند، بالا و مناسب است. انواع مختلفی از این نوع پنکه ها تولید و ساخته شده است و باید هنگام خرید به جزئیات این محصولات دقت بکنید. سرعت این فن ها را هم قابل تنظیم هستند تا کارایی بهینه تری برای شما فراهم کند. حداقل توان مصرفی این نوع پنکه ها، در حد 220 ولت است.

پنکه صنعتی سقفی

یکی دیگر از رایج ترین پنکه های  صنعتی، پنکه های سقفی هستند. این نوع پنکه ها پره های بزرگ و کشیده ای دارند که توسط یک موتور قوی به حرکت در می آیند. سرعت حرکت پره های این مدل فن ها، نسبت به بقیه کمتر است، اما به دلیل ابعاد بزرگی که پنکه های معمولی و کوچیک کارایی کافش نداشته باشند، انتخاب خوبی است. به دلیل سرعت چرخش کم این پره ها، سر و صدایی ایجاد نمی کند. پس برای محیط هایی که لازم است آلودگی صوتی ایجاد نشود مناسب است و کاربرد تر خواهد بود. جهت جریان هوای این نوع از پنکه ها هم بر خلاف مدل های قبلی، قابل تنظیم نیست و هوا را به طور ثابت از سمت سقف به طرف کف زمین به گردش در می آورند.

حرکت چرخشی این پره ها اگر برعکس جهت عقربه های ساعت باشد و جریان خنک کننده ای را از بالا به پایین تولید میکند و برای فصل ها یا محیط های گرم مناسب است. در صورتی که پره های پنکه صنعتی سقفی در جهت موافق با عقربه های ساعت حرکت کنند، هوای گرم تر را که سبک تر بوده و به همین دلیل به سمت بالای محیط جلوگیری کنند. بنابراین این نوع فن ها برای تمامی فصول سال مناسب بوده است و مصرف انرژی و قیمت بهینه تری دارند. کمترین میزان توان مصرفی این فن ها، 220 ولت است.

فن صنعتی مه پاش

این مدل فن علاوه بر ایجاد جریان هوا در جهتی مشخص برای متعادل سازی دما و بهبود تازگی و کیفیت هوا، قدرت رطوبت سازی نیز دارد. به طوری که قطرات ریز آب را در هوا پراکنده می کند. چنین عملکردی باعث می شود هوای گرم و آلوده سریع تر متعادل شود. چرا که ذرات آب در تماس با قسمت های مختلف محیط، بخار شده و هوای محیط را حنک تر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *